Avgang fra Halifax i flott solskin og god varme. Det ble noen timer med motor og seil om hverandre og samtidig, før vinden døde helt ut og tåka kom. Før tåka kom rakk vi å se en hval puste og vise oss ryggen før den forsvant under igjen.Tåka ble tjukk som graut, med kun 1 båtlengdes sikt. Vi hadde hørt om dette, men ikke opplevd det selv før nå.

Dagen etter kom vi frem til St.Peters Canal - fortsatt i tåke, men noe lettere. Her var det full service med åpning av sluse og bro. Etter denne korte kanal var det som å komme rett hjem til Tyrifjorden. Tåka forsvant og sola tok skikkelig tak, mens vi tøffet gjennom et skogkledd landskap. Vi var nå inne i Bras d'or lakes. Det fine været kvalifiserte til et lite fiske- og badestopp midt uti fjorden. Ingen fisk, men vannet holdt 17 grader. Nyydelig!

Dagens stoppested var Baddeck inne i Bras d'or lakes. Liten tidevanns forskjell inne i denne fjorden og tilbud fra wharf manageren gjorde at vi slo til på en bryggeplass. Her tok vi livet med ro og planla en tur til Alexander Graham Bells museum dagen etter. Oppfinneren av telefonen hadde mange andre strålende ideer, som vi virkelig fikk en oversikt over. Han kjøpte et landsted rett utenfor Baddeck som minnet han om Edinburg, og som var et flott utgangspunkt for hans bidrag til luft og vann oppfinnelser. Flere utgaver av hydrofolier ble testet ut her og i slutten av 1 st verdenskrig hadde han konstruert og prøvekjørt en ubåtjager. Denne hadde en fart på 71 mph ved hjelp av 2 flymotorer og hydrofoiler. Krigen sluttet før det ble noen ordre av et slikt fartøy.

Onsdag 4 juli tok vi farvel med Baddeck og satte kursen ut Great Bras d'or canal. Kursen var mot New Foundland. God timing av Magnus gav oss flere knops medstrøm ut kanalen. Vi hadde en flott seilas oppover New Foundlands vestkyst i løpet av natten. Det blåste fra hvaler rundt oss og vi fikk se noen Mink hvaler.

Torsdag morgen seilte vi inn i Bonne Bay, med kurs for dagens stoppested - Woody Point. Her lå det allerede en båt, noe som vi i ettertid fikk høre ikke vare så vanlig. 2 - 3 besøkende båter i løpet av sommeren var ikke uvanlig, men at det var 2 samtidig - og at de ikke kjente hverandre var uvanlig. Den andre båten var en Hollender. Familie på 4 med 2 små barn. Vi hadde nok vært i Mindelo på Kapp Verde samtidig med denne båten. De var på vei rundt New Foundland for så og seile tilbak til Karribean.

Brygga vi la til ved lå midt i downtown Woody Point, med utleieleiligheter, liten souvenir butikk, restaurant med tilhørende take away avdeling. Til og med web kamera hadde de ut over brygga. se www.seasidesuites.ca Høres kanskje ut som om dette var et stort sted? Ikke veldig stort. Mange hus stod tomme om vinteren, og vi så ingen ungdommer her. Vi fikk fyllt opp 6 kanner med diesel fra bensinstasjonen og planla videre en liten spasetur i Gros Morne National Park. Vi fikk kart og lånt adgangskort til parken i butikken, og la i vei i det strålende sommerværet. Etter litt over 1 times gange var vi på The Lookout point.Strålende utsikt over Bonne Bay. På veien ned var vi innom et Discovery Centre tilhørende nasjonalparken. Her var det mye info om hele parken med alt av dyreliv og muligheter. Dette er et flott område hvor man kan bruke mange dager.

I det eneste røde huset i Church road bodde Tony. En pensjonert geolog som vi hadde snakket med på kaia, innviterte oss innom på en drink etter hiken. Vi fikk servert lokalt øl og snakket lenge med Tony om alt mulig. Alle vi møtte her var utrolig vennlige og hjelpsomme. Vel tilbake i båten ble det en forfriskende kroppsvask i sjøen for noen av oss.

Klokken 19.00 samme dag dro vi videre nordover langs Newfoundland's vestkyst. Planen var å bruke natten på å komme seg opp til Port aux Choix. Vi fulgte planen selv om vi måtte bruke motor hele natten. Klokken 09.15 lørdag 7 juli fortøyde vi til en flytebrygge innerst i havnen. Nok en gang et møte med hyggelige mennesker som gjerne vil prate med oss turister. Dette stedet var av de litt større opp langs kysten. 686 innbyggere iflg en herremann som var med i bystyre.Et fredelig sted hvor man ikke låste huset sitt, selv om man dro på ferie i 14 dager. Her jobbet fiskerne fra mai til september. Resten av året gikk med til reparasjon av små hytter de hadde,øldrikking og snøscooter kjøring. Vi fikk tips om den beste restauranten og inntok et nydelig fiskemåltid. Havnemyndighetene jobbet ikke i helgen, så det ble ikke noe bidrag til de lokale myndigheten fra oss.

Søndag morgen fyllte vi vann og satte kursen mot Flover's cowe ca 45 nm unna. I god sydvestlig vind seilte vi nordover. 7 timer senere var vi nok en gang vel fortøyd til en brygge på et nytt lite sted. Mens Gjermund og Magnus hadde en liten runde rundt på land, snakket jeg med en fisker som kom inn med dagens fangst. Rekefisker til daglig og hobbyfisker i helgen. Dagens fangst var en kasse med torsk. Vi fikk en av de store torskene og middagen var i mål.

Vi skriver 9 juli og vi skal videre. Dagens etappe går til Cooks Harbor. Her har vi hørt av noen fiskere at det er både vann og kai. Anse aux Meadows er ikke langt unna Cooks Harbor. Dette er stedet Helge Ingstad og kona fant rester av de første nordmennene som kom over hit fra Grønland. Leiv Eriksson var innom her for over 1000 år siden, og vi har tenkt oss dit en tur i morgen. Utfarten i morgen vil foregå i en lånt/leid privatbil til en dame som vi traff først på kaia, så i en fiskebedrift. Vi spurte ikke om hvor nærmeste Avis eller Budget var, men heller om hun viste om noen som kunne leie bort en bil en dag. Vi kunne jo få låne bilen hennes en dag. Fasilitetene her i Cooks Harbor er veldig bra. Dusj, vaskemaskiner, strøm og vann på kaia (riktignok i fiskebåt dimensjoner). Havneavgiften er 10 dollar pr natt, så det skal vi nok klare på en etterhvert slunken reisekasse.