Vi avsluttet forrige leserbrev med at vi lå i gjestebøye på Biddeford Yacht Club og skulle på land for å dusje. Det fikk vi gjort og en nokså ren og pen gjeng satte derfor kursen videre neste dag mot Portland, Maine. Iogmed Sonia hadde invitert oss til Muscongus Bay med fri anvendelse av dusj og vaskemaskin kunne vi slå ned litt på tempoet.

Portland har engang for lenge lenge siden vært hovedstad i Maine, og er en fin by med noenogseksti tusen innbyggere i sentrum. En rusletur på land endte med storshopping på Hamilton Marine, og vi måtte tilbake på båten og legge igjen utstyr før vi nok en gang la ut på rusletur og fikk sett litt av downtown Portland. Noen (les:Gjermund) dro på sykkeltur for å finne en Radioshack han hadde lokalisert på ett kart. Nå, han fant aldri Radioshack men fikk seg en fin tur rundt byens ytre periferi, mens andre tok livet med ro på nærmeste Starbucks.

Neste dag kastet vi loss for og så slippe anker igjen etter en snau nautisk mil. I innseilingen til Portland ligger det ett gammelt fort som vi måtte ta en skikkelig titt på. Ankeret satt på første forsøk og en ekspedisjonstropp ble satt sammen. Fortet ble gjennomgått skikkelig, alt fra store kanonstilliger til mørke, forfalne ammunisjonslagre ble utforsket. Etter endt oppdrag dro vi tilbake til båten hvor en kort 2 timers tur skulle føre oss til Jewel Island.

Jewel Island ligger utenfor bukta til Portland og er en ankringsplass med fred, ro, forlatte militære utkikksposter og mygg like store som linebackers (amerikanske fotballspillere). Undertegnede passet båten som noen seg hør og bør mens Pappa, Morten og Fredrik utforsket øya. Ruta gjennom skogen ble droppet for på veien tilbake for enkelte, da kystlinja var mere myggfri. Noen kast med stanga mens solen gikk ned, men ingen fisk denne gangen.

Fredag 23.juni startet vi tidlig og var på vei mot Broad Cove Marina, Muscongus Bay. Sikksakk kjøring mellom hummerteiner har vi blitt gode på under vårt korte opphold her i Maine. Jeg tror aldri jeg har sett så mange teiner og aldri kommer til å se så mange igjen. Hvordan fisker`n i det hele tatt klarer å huske hvor han har alle ute skjønner ihvertfall ikke jeg. På plass i Broad Cove i en moring ble det forsøkt å ringe Sonia og Joe for å melde vår ankomst. Men dengang ei, ingen mobildekning. Utallige forsøk endte med det samme, selvom det var noe signal på fordekket med telefonen høyt over hodet, inget svar. Morten tok turen inn til land for å låne fast-telefonen å ringe med. Det hjalp ikke mye, da Sonia og Joe allerede var på hytta og uten dekning de også. Men før det hele rakk å bli ett problem dukket Joe opp på brygga. Sonia var godt igang med maten så vi pakket i en fei og var klare for hyttebesøk i Maine. Rolige senger, ingen vind og ingen bekymringer.

Etter en 15 minutters kjøretur var vi fremme på Joe og Sonia`s hytte, som ligger på Dutch Neck inne i Muscongus Bay. Det ble en fantastisk helg med avbrekk fra båten. Hytta er relativt ny og ligger flott plassert med utsikt over vannet. Foran huset ligger den gamle hytta som er i god stand og hvor morgenkaffen ble drukket mens man speidet utover Vannet. Ingen mobildekning (for det meste) var også deilig, sånt kjenner vi fra våre hytter hjemme. Spaserturer i nærområdet, gode middager servert av Sonia hver kveld samt vask av mannskap m/klær. Invitasjon til å komme til Norge er stående til det gode vertskapet og vil bli stående for alltid. Tusen takk for hyggelige dager!

Vi var også en tur til Rockland på lørdag. Noe rart å inspisere en by fra landsiden før sjøsiden, men det viste seg i ettertid å være ett lurt trekk. Vi startet nemlig opp mandag morgen for å gå til Rockland. Etter at noen merkelige lyder fra motorkassen kom for øret ble motoren stanset for litt kontroll. Og startet ikke igjen! Vel, en seilbåt er da laget for å seile, så vi seilte likeså videre til Rockland. Vi anropte HarbourMaster i Rockland og fikk beskjed om hvilke bøyer som var ledige. Etter en noe trøblete start (Vi var i feil moringsfelt) fikk vi jobbet oss inn mot riktig bøye og la nydelig til for seil. (Feilen ble funnet etter kort tid og er nå reparert) ( for andre gang)

I Rockland brukte vi to dager på å fylle båten til randen med langtidsvarer. Det vil bli lengre og lengre mellom hvert sted med gode marinebutikker og matbutikker fremover, så vi gjør oss klare for de siste 2 måneders seilas. Etter en kort telefonsamtale med Storebror USA og vips så er vi godkjent for å reise ut. Ingen kontroll, ingen sjekk, ingen ingenting. Det hadde vi ikke ventet, etter å ha måtte rapportere inn for hver gang vi forlot/ankom havn. Seilasen fra Rockland tok snaue to døgn med varierende vind og motorkraft. Vi seilte langs Nova Scotia og stoppet i Armdale Yacht Club, Halifax. Her var vi blitt invitert av Robert og Glen som vi møtte på Soggy Dollar Bar, BVI. Hyggelig gjensyn med Robert som plutselig stå på brygga mens vi hadde vårt "intervju" med kanadisk grensekontroll. Etter å ha ordnet opp i en lite språkfadese (100 cans of beer og 100 boxes of beer er en betydelig forskjell med 2300 øl) var vi all set for å nyte Canada, Halifax og Canada`s Nasjonaldag, Canada Day! Forresten, vi lærte ett vårtegn av noen Canadiere på brygga i Armdale Yacht Club : You know it`s Spring when the Norwegians arrive. Tydelig at noen har vært her før oss. Vi flyttet oss til vannkanten i downtown Halifax for å være nærmere feiringen av Canada`s nasjonaldag.

Canada Day, 1.Juli! Vi hadde fått nyss om en parade som skulle starte på morgenen og var tidlig opp for å få innblikk i hvordan de feirer sin nasjonaldag her borte. Vi fikk med oss paraden og mens vi kikket fikk vi gode tips om mer vi burde få med oss på denne varme og solfylte dagen. Verdens største innendørsshow i regi av Royal Nova Scotia Internation Tattoo hadde sin første forestilling idag 14.30. Dette hadde vi aldri vært med på før, så vi synes det var ett godt forslag. Frem til showet startet, fulgte vi bare stimen av mennesker rundt omkring. Mesteparten var på tur opp til fortet hvor taler, kanonskudd, marsjering og sekkepiper var gjennomgangstema. Canada Day feires på alle måter og man behøver ikke være stivpyntet for å være med. Klarer man å få på seg noe rødt eller hvitt, samt ett lite papirflagg er mye gjort. En koselig feiring å være med på for oss utlendinger som følte oss veldig velkommne. Tattoo`n inneholdt akrobatiske innslag, turn, moderne dans, marsjering, korps og sekkepiper. Ett utrolig bra show vi er glad vi fikk med oss. Med oss fikk vi også fyrverkeriet klokken 22.00 som avrundet en veldig flott dag.

Imorgen venter ett nytt døgn til sjøs hvor vi setter kursen mot Bras`dor Lakes og Baddeck!