Dette er første gangen både jeg og Aina er i dette strøket. Vi har vært så heldige å være sammen på båten i 3,5 måned, fra Antigua i Karibien og helt opp til New York, New York! Som sjøfarende hadde vi utrolige opplevelser i mange forskjellige land. Fra elvehopping på den Dominikanske Republikk, til dansing i sene nattetimer i Cuba og shopping i New York. Jeg var tilogmed tilstede under mesteparten av butikkbesøkene og har forsøkt å ikke klage for mye :)

Når vi først var på tur så hadde vi lyst til å reise litt ekstra, ta en ferie fra ferien og få se litt mer enn bare sjøsiden. Derfor har vi reist litt vekk fra kysten for å se litt mer. Her kommer litt tekst og mye bilder fra disse turene!

14 April var vi i Cocoa, Florida og litt inn i landet ventet noen av Amerikas beste fornøyelsesparker. Vi leide bil, lastet opp kart på GPS og dro ivei. Første tur var inn til Orlando og Universal Studios Theme Park sammen med Pappa. Her trasket vi igjennom mange forskjellige filmer. Selvom jeg kanskje ikke ser så mange filmer så hadde jeg da fått med meg noen. New York, San Francisco, Hollywood og Production Central er de forskjellige områdene som inneholder 7 bergogdalbaner. Og da snakker vi store baner. Samt 3D, 4D og 3-4 liveshow. Dagen gikk veldig fort og vi var heldige som traff på en dag med lite folk og bra vær. Pappa tok alle banene sammen med oss, en tøff 50-åring spør du meg.

Neste dag ble pappa igjen i båten og det var meg og Aina på tur. Men vi var ikke alene. Aina`s gode venninne (og min) Lotte jobber dette året på Epcot på den Norske paviljongen. Hun tok godt imot oss og ordnet alt mulig for oss fra hotell til billetter. Vi var faktisk så godt fornøyd med guiden vår at vi likesågodt sjekket inn henne på hotelletrommet vårt også. Herlig å treffe venner fra samme omgangskrets igjen! Vi tilbrakte 2 dager i Orlando, og trasket milevis i verdens største fornøyelsepark/turistmaskin/temapark/kalldethvaduvil.

Med fire parker bygd inn i èn er det 121.729.441 m2 å traske igjennom. For å sette det i perspektiv, San Francisco eller Manhattan gange to. Såklart man ikke får med seg alt, men vi hadde noen fine og innholdsrike dager i DisneyWorld og fikk se litt av alle fire parkene. Tusen takk til Lotte for at du tok deg tid til oss og tok så utrolig godt vare på oss!

17.April vendte vi snuta hjemover igjen vår chevrolet leiebil og leverte den i St.Augustine, Amerikas eldste bosetning og havn. Grunnlagt i 1565. Så gikk ferden videre med S/Y Trixi, som dere sikkert har fått med dere.

Når vi var og seilte i British Virgin Island møtte vi noen veldig hyggelige mennesker fra Texas. Familien Johnsons er av norsk slekt, Oldefar het Bjørge og kom fra Kristiansund. Navnet Bjørge var forøvrig for vanskelig for immigrasjonskontoret i gamle dager og ble endret til Johnson ble vi fortalt. Vi laget en plan den kvelden på St.Johns i BVI om å forsøke så godt vi kunne å møtes i Texas. Så ble det pratet mye om og min bursdagsgave fra Aina var tur til Texas.

Og vi skulle ikke angre. Familien Johnson vet å ta vare på sine gjester. Nesten hele familien hadde kommet hjem for helgen og vi hadde alltid noe på agendaen. Om det var prøving av cowboyboots, cowboyhatter, grilling (The Texas Style), skyting på blink, møte med skorpion på kjøkkene til frokost, samt rett og slett bare det glade liv med familien. Vi hadde noen utrolig fine dager som vi aldri kommer til å glemme. Vårt hjem i Norge er alltid åpent for dere og vi gleder oss til dere kommer på besøk!

Når man først er i USA så følte vi at Washington DC må sees og oppleves. Så fra Texas gikk turen til Washington DC. Dan Johnson jobber og bor for øyeblikket i Washington og var den beste guiden vi kunne fått. Vi fikk på bare en kort spasertur fra vårt hotell og ned til det Hvite Hus så utrolig mye informasjon og historie. Det Hvite Hus opplyst om natten må bare sees! Dan utstyrte oss nok planer og steder å besøke neste dag så vi ikke ville gå tom. Jeg er sikker på at man kan bruke flere måneder i Washington, men 2 dager fikk holde for denne gang. Vi ser på det som ett introduksjonskurs og gleder oss til neste besøk! Nok en gang takk til Dan som var en utmerket vert og viste oss noen steder i Washington vi aldri hadde besøkt uten han.

Så det var en kort og sen oppdatering fra våre sidetrips. Kos dere med bildene!