Søndag 12 februar kl.08:30 dro vi fra St.Pierre på Martinique med kurs for Dominica.

Vi traff en Hollandsk ung dame på Martinique som var skipper på en 43 fots charter seilbåt. Hun hadde vært opp og ned mellom Martinique og Guadeloupe en del måneder og vi fikk tips om ankringer og ting vi burde få med oss på Dominica. 6 timer etter avgang var vi vel fortøyd i en bøye i byen Roseau på Dominica. Vår nye Hollandske venninne - Loes - hadde informert de lokale om at en norsk båt var på vei, og "Cobra" stop på kaia og ville planlegge litt sight seeing på Dominica.

Magnus, Gjermund, Fride og jeg dro på en liten sightseeing med taxidriver Bobby Brown sør på øya samme ettermiddag. Dominica er veldig vulkansk, og det det er mange varme kilder med svovelholdig varmt vann. Det var laget til noen flotte bassenger med tak over, som vi lot oss synke ned i. Dette skal være veldig godt for hjertet. Videre dro vi rundt i små landsbyer - noen med flott utsikt over den sydlige delen og andre rene fiskelandsbyer. De fleste hadde avsluttet fiske for dagen og satt og spilte terninger på den lokal baren. Damene satt samlet på bakken utenfor et lite hus og spilte bingo med steiner på brettene.Nede i en annen liten by piplet det varmt vann opp på stranda - kunne vært kjekt å ha på feks på Hagasand. 2,5 timers sight seeing gav mersmak og morgendagen ble satt av til å utforske mer regnskog, fossefall og kilder.

Mandag 13 februar var vi klare og Bobby Brown dukket opp igjen. Vi hadde pratet med mannskapet ombord på den norske båten Milla (Comfort 30) og fått noen tips om hva som var veldig bra å se og oppleve. Første stopp var Middelham Falls 45 minutters gange fra parkeringsplassen. Et flott fossefall som dette måtte bare bades i! Magnus og jeg tok sjansen i et noe kjøligere vann enn vi var vant til tidligere. Rent og fint vann. Tilbake igjen samme veien og neste stopp skulle bli Titou Gorge. Dette er noen huler det går ann å svømme inn i og det sies at det har vært en lokasjon for en scene i en av Pirates of the Caribbean filmene. Nok en gang litt bading og klatring i fossefall i veldig uvante omgivelser. Fride ble motivert nok til å følge Magnus og meg på den andre turen inn. Vi prøvde å ta noen bilder med en vanntett telefon, men kvaliteten ble ikke best. Vannet var litt varmere enn i første "badeplass".

Herfra bar det til lunch på River Bar. Lunch menyen var kylling, fisk eller reker (store reker). Veldig god lunch.
Videre herfra til nok et waterfall - et hvor det var både kaldt og varmt vann. Dette var et sted hvor det var flere besøkende - bare noen få minutters gange fra parkeringen. Her var det vann temperaturer for en hver smak så nesten alle ble våte. Etter dette var vi stort sett fornøyd med water falls - og vi ble kjørt mot Roseau igjen. Domininca er veldig heldig med masse vannkilder - både kalde og varme. Tradisjonell vannkraft har de allerede og sammen med et firma fra Sveits bygges det nå ut kraftanlegg som skal nyttegjøre seg av det varme vannet i grunnen.

Tirsdag 14 februar satte vi kursen nordover langs Dominica - og målet var en dag på stranden. Vår Hollandske venninne Loes, hadde tipset oss om en flott bukt hvor det var noen få bøyer, strand og flott restaurant. Vi fikk den siste bøyen ( av totalt 3 ) og landsatte en liten tropp for å sjekkke forholdene. Flott strand og lobster til alle på restauranten. Stedet står ikke på kartet som noen ankringsplass, men de som driver restauranten har lagt 3 bøyer og kaller stedet for Sunset Bay.

Onsdag morgen kl.08.50 satte vi kursen nordover mot Guadalope. Vind fra øst i passe mengder gav en fin seilas til Guadalope og Basse-Terre. Der fant vi oss en en liten marina som var ødelagt en del av et jordskjelv i 2004. De hadde så vidt startet på arbeidet med å rydde opp dvs lage nye brygger igjen, men helt innerst der kor ingen ville tru at noko kunne... finne på å legge en båt var det god plass. Veldig sentralt - rett ved veien, strøm og vann og et lite stykke Frankrike. Vi spaserte 2 km inn til Basse-Terre på en fin strandpromenade med litt skikkelig byliv. Dette var egentlg ikke noe savn så vi plalegger å reise videre i morgen.

Torsdag 16 februar motorseilte vi ca 20 mil opp til Deshaies. En liten pittoresk fiskerlandsby iflg reklamen. Her var det mange båter som lå for dregg og vi rakk en liten tur i land før mørket kom. En liten koselig plass hvor suvenir sjappen hadde tatt plassen til fiskerne. Et flott sted å stoppe før videre seilas nordover eller for de som kommer sydover.

Vi skulle til Antigua og plukke opp Aina og Marita (brødrene Løver's venninnner) og planen var å reise tidlig fredag morgen for å komme et stykke over før vinden økte - som den vanligvis gjør. Kl. 05:50 var vi underveis og la inn noen ekstra grader nordover med motoren i gang. Vinden kom og var mer østlg enn forventet og vi fikk en fin seilas de 45 milene opp til Falmouth Harbour på Antigua. 8 timer senere lå vi på dregg og ventet på en plass på Catamaran Marina. Vi var nødt til vente noen timer for det var et lite "bygge og seile/padle båt race" til inntekt for det lokale redningsselskapet.
Vi hadde tidligere forsøkt å få en brygge plass på 2 andre marinaer, men denne lille båten er ikke av interesse. Her ligger det nesten bare store båter fra 50 fot og oppover. Selv om vi fortsatt var den minste båten i Catamaran Marina, var det en atmosfære der som passet oss veldig bra.

Lørdag 18 februar skulle jentene komme og hele familien Løver leide bil å sjekket ut øya, med mulige hotell løsninger noen dager for de yngste. Fride og jeg tok spaserskoa på og gikk for å utforske Pigeon Beach på andre siden av bukta. Alle var svært heldige med dagen - Hoteller ble funnet og stranden var av beste kvalitet.

Søndagen utforsket vi English Harbour til fots og fant nok en flott strand. Senere på ettermiddagen gikk vi opp til Shirley Heights - et flott utsiktspunkt. Her er det også underholdning og grilling hver søndag - så det passet jo oss ypperlig. Steelbandet spilte opp klokken 4 pm og gav seg ikke før klokken 7 pm. Gjermund var sjåfør og kjørte de unge hjem til sine respektive hoteller. Klokken 7 pm var det sceneskifte og et nytt band spilte opp masse slagere for oss og de som var litt yngre. Grillmaten smakte også veldig bra og Fride og jeg tok'n helt ut til klokken 21.30.

Mandag 20 februar var det start i RORC Caribbean 600. En regatta for mange typer båter. Årets deltakere var alt fra 40 fot til 66 meter. 600 mil nonstop mellom forskjellige øyer. Fride og jeg tok turen ut på fortet som ligger utenfor den gamle basen til Horatio Nelson - nå kjent som Nelson Dockyard - for å se starten kl 11am. Her hadde vi flott utsikt til startområdet og noen av oss kjente litt av spenningen som er i startfeltet, helt opp til utsikten. Her traff vi 2 amerikanske langturseilere som også fulgte med på starten. Heidi og Dennis startet i september i Maine og var ute på en tur på 5 til 10 år. Vi avtaltes å møtes på kvelden for å ta en drink og få litt tips om seilingen nord for New York - altså Maine kysten. De hadde båten på land for å fikse en liten lekkasje, men båten var for liten (bare 39 fot) til å få noen oppmerksomhet fra de lokale reparatørene - så det tok tid. Etter starten gikk vi over toppen av øya og ned til Pigeon Beach. Der traff vi Guro og Gjermund og vi koste oss med spade og spann. Senere på kvelden kom Heidi og Dennis ned i Trixi og vi hadde en svært trivelig aften, med tilhørende middag på den italienske restauranten på Catamaran Marina. Vi fikk mange tips fra de om havner og ankringsplasser på Maine kysten, og vi fikk en pilot guide over området. Vår hollandske venninne Loes kom også innom og vi avsluttet som sedvanlig med Aquavit og norsk melkesjokolade (Dennis hadde jobbet i sjokobransjen i mange år - så vi måtte bare la de få smake).

Tirsdag 21 februar var det tid for å forlate Falmouth Harbour med kurs vestover. Aina og Magnus kom tilbake fra hotell livet etter noen dager vekk fra oss gamle. De hadde vært på tur i hovedstaden St.John's og på stranda selvfølgelig. Hadde hatt det veldig bra. Vi slapp fortøyningene kl. 11.50 og satte kursen mot Jolly Harbour på Østkysten av Antigua. På vei dit skulle vi plukke opp Marita og Bendik som også hadde hatt litt kjernetid alene på et annet flott sted. Magnus Dingy hentet de på stranden og så var alle igjen gjenforent ombord på Trixi.
Jolly Harbour hadde plass til oss ved brygga og der ligger vi nå.
Antigua er en flott øy med nydelige strender og trivelige mennesker. Det er nok også samlingsplassen for de som har ekstra store båter - i mega yacht klassen. Mye vasking og polering på andres båter holder folket i arbeid.

I morgen er avreise mot Nevis som ligger ca 45 mil vestover. Dette skal være nok en fantastisk flott øy - den beste i følge noen vi har møtt. Vi gleder oss til nok en dag i de Vest Indiske øyer.