Godt folk hjemme og ute. Vi er nå på plass i Bridgetown på Barbados. Etter 13 døgn 23,5 timer lot vi ankeret gå i Carlisle Bay. Nyttårsfeiring kan derfor skje på land hvis vi ønsker det ? og det ønsker vi alle sammen.

Siste døgnet har også vært fylt av mye vind og vi avsluttet innseilingen til ankringsplassen i 30 knops motvind og en rask regnskur. To andre norske båter ligger for dregg i samme området, og vi har etablert kontakt og planlegger noe av kvelden sammen med disse.

Vi ankom kl. 10.00 lokal tid, og noen timer senere tok Gjermund og jeg jolla inn til byen for å gjøre entry clearence hos de riktige havnemyndigheter. Etter en lang spasertur havnet vi inne i cruisehavnen hvor alle de riktige instanser var lokalisert. I tillegg var det en hall med taxfree sjapper à là Gardermoen. Vårt første møte med Port Health startet med en slags skyllebøtte , for vi hadde ikke meldt oss på riktig måte. Ble litt mye av den slags, så jeg spurte om vi kanskje heller skulle dra til en annen øy? Da ble det slutt på sytinga og vi fylte inn de riktige skjemaer med sykdom og rotter om bord. Neste stopp var customs , hvor tonen var mye bedre. Latter og smil sammen med mange skjemaer og fylle ut. Vi var båt nummer 220 i 2011 som besøker Barbados. Ikke mange båter når man tenker på at det er tusenvis av cruisepassasjerer som kommer hver dag. I går var 9000 som var på besøk. Videre til Imigration som skulle ha mange av de samme skjemaene utfylt på nytt. Vi hadde mange spørsmål om praktiske ting som vann etc. og når vi var ferdige tok vi en tur ut på kaia for å sjekke om de sa var mulig å gjennomføre. Vannslangen vi måtte ha var av typen brannslange og passet dårlig med våre dimensjoner. Vi tok derfor kontakt med noen karer på havnekontoret, hvor vi skulle betale havneavgift ved avgang. Her traff vi en kjekk gjeng som fortale at vann kunne vi fylle ved Pilot station og at cruisebåtene var borte på kvelden. Samtidig så kom spørsmålet om vi kunne stikke over i Taxfree shoppen å kjøpe 3 liter Vodka til en av kara. Vi tok ryggsekken og strøk over til taxfreen. Tilbake med varer og vekslepenger ble vi invitert opp i 2etg på en drink. Is ble skaffet frem og blandevann i form av energidrikken PLUS skulle gjøre susen. Lystig samtale rundt bordet og mange tips om lokale forhold fikk vi med oss. De fleste av disse karene stod for fortøyningene av alle båtene og Erwin som bestilte drikkevarene var skipper på losbåten. Denne form for sosial samling og kundebehandling tenker jeg og teste på egen arbeidsplass neste år (llokal tid). Dette er kanskje å ramle litt tilbake i tid, men skapte en veldig god stemning bland oss båtgjester.

Nå er vi tilbake i Trixi og skal på land og spise mat osv
Nytt år er passert i Norge , men vi har fortsatt 4,5 time igjen av gamle året her på Barbados.

Ønsker alle et strålende nytt år
- La drømmen bli virkelighet!

Tone, Magnus, Bendik, Fredrik, Gjermund og Morten

Bilder kommer når vi er ferdige med å feire
Skriv en kommentar
Alle kommentarer
Eli
Ønsker dere alle et riktig Godt Nytt År!
01/01/1201:19
Svend Owe Jamth
Ønsker dere alle et riktig Godt Nytt År.
Flott å høre at alt er bra etter en lang seilas.
mvh
Svend Owe
01/01/1202:56
Fetter André
Godt nytt år! :-D
01/01/1203:56
Anne-Lise gretland
Er glad for at dere er i land og ønsker dere alle et riktia68ofgodt nytt år og fortsatt god reise
01/01/1211:06
Charlotte
Godt nytt år til dere alle! Det er spennende å følge med seilasen på nettet. God tur videre!
01/01/1211:28
Nina
Gratulerer med overstått havseilas og godt nytt år!
01/01/1211:33
Aina
kjempe bra dere rakk inn til nyttår..
Håper feiringen ble knall, masse godt nytt år fra gjengen i rørenveien 26; Anders, Espen, Jørgen, Elen og Aina
PS: gleder meg til bilder!!
01/01/1213:40
Erik & Anette
Helt rått, under 2 uker over er imponerende! Gleder oss særs til bilder :) Nyt livet i Karibien. Her har d lavet ned med snø i natt så nå er det endelig hvitt igjen. GODT NYTTÅR!!
01/01/1214:26
Per Aimar
Riktig godt nytt år til alle ombord.
01/01/1220:33
mamman
Godt Nytt ÅR alle tøffe seilere, spesielt Bendik som har hvert sjøsyk og Tone som har holdt koken med 5 menn :) Utrolig stolte av dere alle 6
01/01/1221:58
Ivar
Godt år til dere alle ombord i Trixi, Kystverket har sagt opp avtalen med losbåtførerne her hjemme Morten - nå mangler vi bare en taxfree-butikk på kaia så er du i gang :-)
01/01/1222:42
Linda
Godt Nytt År til alle piratene:) Kenneth og De gamle hilser også!
02/01/1200:24
Anne Brandt
Hei og hopp!!
Gratulerer med overfarten! Godt nytt år til dere alle. Tenker ofte på dere.. Godt å høre at dere har klart dere uten de store problemene. Nyt livet!
02/01/1207:03
Anne-Lise
Dere kan gjerne kjøpe en 3 l. Vodka til meg også når dere førtst er ute og handler Ha det bra