Søndag 11 desember og vi ligger i Porto Da Palmeira på øya SAL. Selv om det er søndag er de lokale fiskerne ute, og kaster nota mellom oss som ligger på svai. En mann blir sendt ut i vannet med dykkemaske for å sjekke, før nota tas omobord igen. 12 mann i 2 båter med mye leven og dagens fangst ?.... 2 små fisk som de viser oss. Brygga hvor fiskerne og vi bruker er tydeligvis samlingsplassen i Palmeira. Skuret der har også funskjon som bar. Magnus og Fredrik dro på tur rundt på øya - fikk lift med en pickup og tilbud om alt fra skilpadder i tre til Bob Marley røyk. Skilpadder er det mye av i all slags kunst og figurer - og store eksemplarer svømte rundt båtene. Det var 2 andre skandinaviske båter i havna. Svensker som hadde ligget der 1 uke og vi fikk ltt tips om hva som var å få tak i lokalt ( les: fisk ). Veldig rolig stemning på denne plassen - og motto på resten av øya var iflg gutta "no stress". Alle var blide og hilste og ingen innpåslitne selgere eller tiggere. Jeg kom også i prat med Pedro - en Kapp Verde mann med en Bavaria 36 på svai. Båten har gått i dag charter på nabo øya og skal settes i stand igjen. Han kommer masse info om andre øyer det er verdt å stoppe på og lokale kontakter i Mindelo - som vi planlegger neste stopp i. Tips om en lokal restaurant i Palmeira som skal ha god tunfisk fikk vi og beskjed om at søndag var den store party dagen på SAL. Stor fest nede ved brygga og vi kunne bare glemme å få sove tidlig ifg Pedro.
Kvelden kom og vi dro på jakt etter restauranten, og ved hjelp av en lokal mann og litt trasking i områder vi ikke trodde huset noen restaurant - var vi plutselig på rett sted. Vår guide ble honorert av restauranten med en øl og vi fikk bord. Her var det en rikholdig meny - som vi fikk oversatt ved hjelp av egenproduserte dyrelyder. Svin, Lam og Tuna (den tok vi uten lyd) samt lokalt øl ble servert. Nydelg mat til 4 euro pr hovedrett er ikke noe å klage over. Avsluttningsvis ble det dype samtaler med restaurant eieren (som var veldig full) på mange språk... hmmm.
Festen var i gang nede ved havna da vi kom ned mot båten. Musikk og dans - og noen hadde tatt på seg jobben med å servere mat og drikke til gode priser. Alle smilte og vrikket rundt - ikke ulikt oss på en god dag. Vi hadde fått kontakt med en liten gutt som ville gjerne passe på jolla vår, og ved hjelp av noen franske gloser og tegnspråket skulle han følge med og jage alle bort. I tillegg ville han gjerne ha en is - og vi samlet sammen 50 escudos ( 4 kroner ). Junior kjøpte is - passet på og meldte fra med gjevne mellomrom om status - alt OK.
Martin skulle med et fly hjem til Norge på natten så en drosje ble ordnet, og Martin kom trygt avgårde mot Gardermoen med mellomlanding i Lisboa.

Mandag 12 desember bar ikke preg av gårsdagens fest - og alle fiskerne var tidlig ute. Resten av fest deltakerne stod på brygga og ventet på fiskernes retur. Her ble dagens fangst fordelt og mange bar med seg fisk i handa eller på hodet i fargerike baljer. Vi hadde planlagt avreise i dag, og en tur til Policia Maritime for å hente skipspapirene og betale havneavgiften på 7 euro var første steg.
Kl. 12.30 hadde vi dratt opp begge ankerene og heiste seil. kurs mot Sao Vincente og Mindelo.
20 knops Vind fra øst gav oss veldig god fart mot målet. Det gikk så fort at vi på natten måtte redusere litt seil for vi ønsket ikke å komme inn før det ble lyst. Vi skulle inn i en ny marina, men den fantes ikke på noen av kartene vi hadde eller hadde sett.

Tirsdag 13 desember kl. 06:30 kastet vi dregg utenfor marinaen. Lyset kom og 09:30 var vi førtøyd inne i marinaen.
Mindelo er en stor by i forhold til vårt forrige sted og de blide vennlige menneskene er ikke like fremtredene. Mange tiggere og Gjermund og jeg ble dratt inn i et lommetyv drama. En jente dulter borti meg, skriker og kaster et eller annet på bakken. Vi snur oss rundt og skjønner egentlig ikke hva som skjer - før en gutt napper opp lommeboka av forlomma til Gjermund. Gjermund skriker og får tatt lommeboka tilbake. Ikke noe god start,men litt mer skjerpet fortsatte vi turen på land. Vi ble vel ikke skikkelig kjent i Mindelo denne dagen, men vi fant imigration og havne politiet - så var ankomst ble registrert skikkelig. Handleliste og arbeidslisten for det gjennstående arbeide med båten før vi skal krysse ble laget, før vi gikk på et veldig hyggelig sted med god pizza og hyggelige priser.

Onsdag 14 desember er nok en "mekkedag" i god varme. Gummibåten pakkes bort og vi finner et 12 mm hull under et beslag på dekk som har sørget for at forpiggen har vært mere våt en den skal. Rekkelista på styrbord side foran bli demontert og montert igjen med ny silikon pakning.
Magnus starter reisebyrå virksomheten sin fra båten - og veileder Tone ( Aina's søster ) med flybiletter hit slik at hun kan bli med å seile over til Karibien. Det blir veldig hyggelig og hjelper litt på oppførselen i forhold til "bare gutta". Hun skal reise hjem igjen fra Grenada sammen med Fredrik i midten av januar.
Julekalenderen fra Guro og Aina har de siste dagene satt oss i litt julestemning. Både mandler, pepperkaker og gløgg er pakket opp - og i dag har vi spilt julesanger.
Morgendagen skal fortsette i mekkens tegn.