Fredag 25 november kl. 09:30 var vi vel fortøyd i Marina Atlantico i Santa Cruz - nor øst på Tenerife. Vi hadde planlagt en annen havn syd på Tenerife, men etter en rask rådslagning i 3 tiden på natta ble skippern og jeg enig om at Santa Cruz var et bedre sted for siste klargjøring av båten, før de litt lengre etappene.( derfor en noe vinglete kurs før ankomst Tenerife.

Lørdagen ble en litt "bli kjent dag" - og vi fikk trasket litt rundt i byen.

Søndag 27 ble den store velkomst dagen, med besøk av både fru captain Guro og fisker sambo Aina. Stor glede og mye hugleik.

Mandag 28 november startet jakten på "det siste utstyret". Disse sjappene har ikke langdag, så her må det treffes i riktig åpningstid. Engelskunnskapene er heller ikke av de beste hos de ansatte ( tilsvarende våre spansk kunnskaper) og det sier seg selv at man ikke alltid får det man prøver å formidle. Guro og Aina flyttet inn i båten og vi ble skjemt bort etter alle kunstens regler med god og variert mat ( variasjoner er vi litt dårlige på selv ). Denne gleden har vi hatt hele uka ! Veldig hyggelig med dame besøk.

Torsdag 1 desember ble Fredrik hentet på flyplassen av Aina og Magnus - i god syden stil..
Etter hvert ble vi litt kjent med de 3 lokale båt sjappene og det meste har kommet på plass.
Båten ser nå ut som en skikkelig langtur seiler, med riktig redningsutstyr og mange diesel kanner på rekka. Nytt seil(rullegenoa)fra Elvstrom ble overrakt captainen som et forskudd på neste års feiring.
Guro og Aina hadde tatt med fra Norge 24 pakker til å henge på julekalenderen... som el Capitain ordnet i salongen. Første pakken ble åpnet av Fredrik og inneholdt Sitronpepper. Stor glede - spesiellt fra Magnus, som elsker avokado... og blir mobbet på jobben for å spise slikt - ikek akkurat bilmekke mat...

Fredagen hadde Magnus planlagt en "topptur" til Teide, med Aina, Fredrik, han selv og undertegnede. 5-6 timers gåtur fra 2500 m.o.h til toppen 3718 m.o.h - hørtes ut som noe vi kunne klare. Vi leide bil og hadde avtalt med Guro og Gjermund og møtes på 3500 m.o.h - før vi skulle gå sammen opp de siste 200 meterene. Vi kom oss avgårde fra Marinaen før kl. 09.00 og kjørte mot Teide ca 55 km unna.
Kl 10.25 hadde vi parkert bilen ved siden av veien og var i gang med turen opp i høyden. Ingen av oss hadde vært i slike høyder før, så vi var spente. Landskapet var også veldig uvanlig for oss - lavastein og sand. Helt utrolig annerledes.Turen var estimert til 4 + 1 time - før den siste svippen opp på toppen. Tungt å puste og sure bein ble resultatet, men etter 3 timer og 50 min var ved "porten" til selve toppen. Her er det slik at du må søke om tillatelse for å kunne gå opp. Magnus hadde fått printet våre bekreftelser og vi hadde fått "slott tid" kl. 15 - 17. Pass må også vises for å komme igjennom porten. GUro og Gjermund kom med kabelbanen opp til samme stedet og startet med ganske sunne bein i forhold til våre sure. Den siste biten opp er bare en 1/2 time, men den var tung. Det ryker opp av steinene der opp og vi sliter oss opp i svovelrøyk. På toppen med flott utsikt, selv om mye sand fra Sahara begrenset sikten noe. Nedover igjen til kablebanen var det mye letter for noen av oss :-). Vi tok alle samme kabelbanen ned igjen de siste 1000 høyde meterene. Alle vi 4 som hadde "spasert" opp var ganske møre i beina - og Heide du får hilse så masse til dine kolleger på Ortopedisk dag kirurgi og si at den spruten med ny leddvæske jeg fikk i kneet før jeg dro på denne seilturen har hjulpet.
Pakke nr 2 ble åpnet av meg - og var litt 2 delt. Vi Menn .... Bil spesial på ene siden, og litt mer i min sjanger på andre siden - Annasofie fra Larvik.

Lørdag 3 desember var den store handle dagen. Magnus hadde i løpet av uken kjøpt inn alt vi skulle trenge av vann, øl og brus - men maten skulle også på plass. 4 fulle handlevogner på 2 forskjellige supermarkeder og Trixi skal ha nok mat for 6 personer i 30 dager... Puuhh
Bananene og brødet skal vi kjøpe på mandag, men ellers tror jeg vi har det meste på plass.
Dagens pakke ble åpnet av Gjermund - el Capitain - Lion King - og var en "Mind Game" konstruksjon som skulle byges sammen igjen - voksen løsningen av kinderegg.

Søndag 4 desember.I dag har damene forlatt oss til fordel for nytt mannskap. Martin er helt ny på denne turen, men Bendik "Bandido" har bare vært hjemme en liten tur - møstret av i Torrevieja. Siste vask av ting som skal pakkes vekk og innflytting av de "nye". Nesten alt klart for morgendagens avreise.

Vanskelig med internett forbindelse her i Marinaen, og kanskje ikke noe bedre på Kapp Verde -men vi kommer tilbake med oppdateringer så fort mulighetene byr seg.