Mandag 7 november - og vi hadde fortsatt ikke fått propellen. Mye annet ble montert og radarsignalene og AIS informasjon kom flott inn på kartplotteren. Rullen på forseilet ble montert og vi fikk tredd om den gamle genakeren til Ole Petter i ny strømpe. Heist opp i nytt fall, men ikke prøveseilt inne havnen, da det blåste litt for mye. Rigger`n kom å gjorde seg ferdig med akterstag, nye genakerskjøter og nedhal.

Tirsdag med strålende vær og gladmeldingen om at proppen var kommet. Kevin (mekaniker`) kunne ikke hjelpe oss før onsdag,men "OK - No problem" - for vi hadde fortsatt litt å bruke tiden på.( "OK-No problem" er et slagord for en båtmekaniker i Amalfi - og det har fulgt oss siden ).Redningsflåten ble ferdig montert på hyttetaket og frigjorde masse plass i stuerommet. Gummibåten som hadde fulgt båten fra Hellas ble lagt ut til salgs i den lokale båtsjappa - og erstattet med en sendt fra Norge. Siste vask av båt før neste etappe - både invendig og utvendig.

Tidlig opp onsdag morgen for vi hadde "time" på travel-liften kl. 08:30. Alt gikk som på skinner - Kevin kom 5 min etter at vi var på land - og 15 min senere var ny propell montert. Vi fylte diesel, bensin, gass og en siste tur til Mercadona for å etterfylle kjøleboksen. Birgitte og Rolf kom en tur innom for å si bye bye. Fride forlot oss og dro mot Alicante - siste stopp før hun skal hjem på torsdag. Vi må fra nå av lage maten vår sjøl...

Kl.14.10 forlot vi Torrevieja - et flott opphold i en fin marina, med flinke og hjelpsomme folk - til hyggelige priser i forhold til det vi har erfart tidligere. Våre hyggelige "fastboende" naboer fra Arendal ombord i "Futtus", kom med masse gode tips om vår videre tur ut Middelhavet. Jettetrevelig - som El Sueco ville sagt det... den tiden vi fikk med Alexandra , Birgitte og Rolf - og den litt hyperaktive gårdshunden Canela - type street mix. Det er stor fare for at vi kommer tilbake .....

Kl.17.00 heiste vi seil og styrte sydover - ikke helt dit vi skulle, men den beste kursen på dagens vind. Noen endringer utover natten og det ble en fin seilas i vind fra w-sw og fullt måneskinn. Vi delte natten i 3 og kl.07 hadde vinden løyet helt og vi starte motor.

Solen stod opp 07.30 - og det er iflg Magnus en god tid for å fiske ... så den proffe stangen og den brukte busttenelliken med krok ( sikkert et annet navn for de som vet hva det er ) ble tatt i bruk. En 1/2 time ettter var det fisk på kroken. Vi mangler både klepp, håv, fiskefjøl, men etter en stri kamp... ( ikke så veldig stri ) hadde Magnus fisken inn til skutesiden og den ble buksert ombord via en plastbøtte. Gjermund er en kunnskapsrik mann og har tidligere fortalt at man sjenker fisken dårlig brennevin - istedenfor å skjære av den hodet... mye mindre blodsøl. Som fortalt så gjort... restene av Saverio's Grappa ble hentet frem og fisken fikk en solid dram - rett i gjellene.Det ble noen rykninger før det ble helt stille - ikke uklikt oss når vi drikker dette stoffet. Ny ervervet kniv fra Soller på Mallorca ble hentet frem og jeg skulle renske fisk.Fisken tror vi var en makrell av en eller annen type på 2-3 kg. Litt rødere i kjøttet enn det vi er vant til hjemme. Litt råflott kanskje med fiske-filet så tidlig på morgenen, men skitt la gå - dette passet jo flott til frokost. Kniven var særdeles skarp ( som vi egentlig visste) og det er viktig å ta ut fingeren av fisken når du skal lage filet. Innkjøpte strips fra Pharmacia i Athen kom så til nytte. Pecador Magnus stekte og serverte fisk til frokost - smakte fortreffelig. Alt dette på bare 1 time - ikke værst for oss amatører. Resten av dagen gikk selvfølgelig med til egne fiskehistorier - ferdig ca 09:30..... Flott vær men dessverre lite vind så det ble motor hele dagen og kvelden.

Denne dagen har vært den største delfin dagen så langt. Delfiner i alle størrelser har vært innom å vist seg frem. Rett før solen forsvant ned i horisonten kom det en hel flokk fra delfin barnehagen - og alle skulle hoppe og vise seg frem, men de har mye å lære av de større. Middagen ble ikke delfin, men en enkel pasta rett med quattro quesos og nata para cocinar servert nede i salongen. Det har vært mye skipstrafikk i løpet av dagen, men nå er vi ute av separasjons sonen og kan nyte middagen md et våkent øye på radar og kartplotter med AIS (Automatisk indentifikasjons system som alle nyttefartøyer har ). Magnus har også sett lyset! Det blå lyset i kjølevannet fra båten.. et fenomen som vi fra Drammensfjorden ikke kan forklare. Vi har sett båter med LED lys i skroget som lyser opp rundt båten, men ikke denne blå morillen. Her trengs det og undersøkes litt.

Natt til fredag forløp rolig, med lite vind og mye motor - speilblank sjø og fullmåne !

Fredag begynte som "vanlig" med fisk på kroken. Denne gangen var det fisken som vant og vi måtte spise rundstykker til frokost.Det er helt klart at det er når sola står opp at det biter.
Delfiner er det mye av i Middelhavet og i fredagen bød også på mange besøk av forskjellige størrelser. Pescador Magnus byttet ut fiskeutstyret med kamera og fikk tatt noe film av disse raske pattedyrene som trives bra i vann.
Litt vind kom det utover dagen og vi bestemte oss for å teste det "nye" seilet ( Genakeren til Ole Petter som skal på atlanterhavstur for 2dre gang ). 1st gangs heising ble nesten perfekt - og vi seilte den både som genaker og med spribom à là spinnaker. Vinden løyet og vi fikk den nye strømpa fint ned. Noen timer senere måtte vi prøve igjen og denne gangen var vi litt mer forberedt og den stod som vi ville - et flott skue i rødt, hvit og blått.
Vinden har ikke vært på vår side i dag og det er blitt mye motor mot Gibraltar. Har passert Marbella og spist dagens middag tilbredt av el capitan. En rett inspirert av det italienske kjøkken - helt fortreffelig. Videre mot Gibraltar, og solnedgangen ble etterfulgt av fullmåne. Helt vind stille tråklet vi oss mellom store skip som ligger drivende og venter på ordre. For noen av oss ble det en fredlig stemning à là "Das Boot". Fjellsiden på nordsiden av Gibraltar var opplyst og det var et flott skue. Masse skipstrafikk rundt Gibraltar og i Algeciras bukten lå det 10 talls skip for anker - et eldorado i havnesammenheng.
Vi fortsatte forbi flyplasssen og inn på den spanske siden, og en anbefalt ny marina - Alcadesa Puerto Deportivo. 12 november Kl. 00:30 var vi fortøyd utenfor havnekontoret som åpner i morgen. Morgendagen skal brukes til å se Gibraltar. Over og ut fra Trixi.

Lørdag er en fin dag å våkne opp i Alcadesa. Havnekontoret åpner ikke før kl. 10.00 så vi rekker en god frokost før vi får ny plassering inne i havnen. Her blir mottatt av noen hyggelige svensker som er her nede i "vinteropplag"- i hvert fall båten. ! Masse gode tips om hvor man skaffer seg mat, når ting stenger og hva man bør få med seg i området. vi får telefonnummer til Peter- en pensjonert engelskmann som kan sørge for en skikkelig guided tour inne i Gibraltar, med både grotter og apekatter. Vi skal prøve å få booket noen timer med han. Peter er en opptatt herreman og vi får ikke kontakt, men det hindrer ikke oss fra å ta en tur over grensen. Iført norsk pass - skled vi gjennom passkontrollen uten problemer og skulle da være i en engelsk talende del av Europa. Vi hørte mere spansk enn engelsk - så en miks er det helt klart - pluss en dag da spanjoler drar på utflukt til Gib. Vi gikk i turist-stimen gågate opp og ned - via en litt brun restaurant med fish & chips, før vi endte tilbake i Spania.
En tur rundt til fots i Spania rakk vi også før vi avsluttet med shopping på Carrefour. Håper på en guidet tur med Peter i morgen - før vi setter kursen mot Madeira søndag eller mandag.