Omvisning i Gibraltar og seiltur til madeira.

Søndag 13 november fikk vi tak i Peter og avtalte tur rundt i Gibraltar. Peter er en voksen engelskmann på
76 år som kom til Gibraltar på et hangarskip for 25 år siden - og har byttet ut flaska med gud som
ledestjerne. Har jobbet i hovedsak som guide, men har også hatt et 12 dagers opphold i fengsel -som nå er
lagt ned og er en turistattraksjon (ikke pga hans opphold der). Han tok oss med i egen bil rundt hele
Gibraltar og fortalte historien fra det ble gitt i gave til England i 1704. Vi ble tatt med inn i en
kjempestor dryppstensgrotte - som nå foruten å være en turistattraksjon blir brukt til konserter og andre
store arrangementer - kan ta 2000 mennesker. Under 2dre verdenskrig ble den brukt som hospital. Peter
hadde ikke glemt sine gamle kunster fra livet på gata - og fikk oss gratis inn som "venner fra en
skandinavisk kirke". Vi kjørte opp og ned og fikk inngående forklaringer om livet i marinen -
festningsverk, hus priser i dag, hvem som ikke likte Peter, venninner med visse "fordeler", og vi så
apekatter som satt langs veien for å bli tatt bilder av. Peter var ikke noe stor fan av disse, frekke og
rampete som de var - så det ble ikke noe apekatt stopp ( mest leit for Magnus ). Etter 2,5 timers tur
krabbet vi ut av den romslige Honda Preluden hans - og gav et bidrag til kirken. En flott og annerlede
opplevelse.
Morten

Kastet loss fra Gib` rundt elleve tiden Mandag. Jeg hadde sett på strømkart og mente vi ville treffe på
utgående strøm i hastighet 2,5knop når vi kom ut i stredet. Så feil kan man ta, vi jobbet i 1 - 1,5 knop
motstrøm. Vinden var som meldt rett i trynet, så når vi kom ut så satte vi seil og begynte å krysse
utover. Etter halvannet døgn døde vinden ut og vi startet motor for å komme oss litt ut fra Afrika og
Marokkos kyst. Motoriserte gjennom natten i stille sjø og vind. Om morgenen ble fiskelykken utfordret på
nytt. 2 napp, en fisk (Også identifisert som Skipjack Tuna) fulgte med på kroken helt inn til båten men
bestemte seg for slippe taket der. Så ble det brødskiver denne dagen også...
Hordene av delfiner er fortsatt etter oss, har nettopp hatt besøk av 5-6 delfiner.
Magnus

Onsdag 16 november - nok en strålende dag ute i Atlanterhavet for de som ikke liker vind. Veldig stille,
men vi gjorde et kort forsøk med spridd genoa på nesten platt lens....men etter en halv time klappet det
sammen igjen.Lite trafikk å passe seg for i forhold til utseilingen fra Gibraltar, som virkelig var en
"liten gutt i stor trafikk " opplevelse. Onsdagen gikk med til litt mekking for El Capitain - og køya i SB
akterlugar er nå delt i 2. Klar for soving i mye sjø. Vi andre stod for forpleining og før vi fikk bestemt
oss for middags menyen - fikk El Pescador Magnus napp og sveivet inn en fin Atlantic Bonito eller også
kalt Skipjack Tuna. Litt bedre forberedt enn sist, med hansker og hjemmelagd klepp - stod "klepper" Hansen
klar når beistet ble sveivet inn til skutesiden. Et raskt grep om halen og fisken ble avlivet med de siste
rester av Saverios Grappa. Ny renskårete kjøtt stykker ble lagt klare til steking. Fingeren som hadde
grodd flott - var ikke inne i fisken denne gangen, så det ble ingen skader. Vi tok oss en liten sushi smak
at denne flotte fisken, men konklusjonen var nok at den smakte best stekt. Kan være at vi manglet både
ris, soya saus og wasabi. Middagen ble overrasekende velsmakende.
Klokken er nå 01:25 midt i min vakt denne natten (fra midnatt til 03:00)og det er ganske rolig. Ingen
båter å se, ingen vind, men det er i hvertfall varmt og godt med 19,4 grader ute.
Morten

Torsdag 17 november - lite å si om dagen idag. Vi fikk noen puff med vind fra morgenen av. Dette ga seg på
ettermiddagen og det var fint lite annet å gjøre enn å starte diesel`n og tøffe videre. Vi er nemlig nødt
til å være på Tenerife 27.november for å ta imot en hel rekke prominente gjester utover den uken. Godt er
det også å ha ett mål og en dato. Ellers er jeg stygt redd vi hadde liggi og duppa her ute til langt ut i
julestria. Sitter her med klump i magen etter middagen (selvforskyldt), som var en rar blanding av
indisk/tysk-italiensk ingredienser. Men da har vi prøvd det også. Bendik har meldt over satelitt-telefonen
at det vil bli mere vind imorgen, fredag. Vi ser frem til dette etter noen kjedelige dager.
Nå er forresten også køya i BB lugar klar for soving i mye sjø. Utrolig hva kapteinen får gjort til sjøs.
Magnus

Fredag og lørdag 18-19 november - Denne dagen gikk over i historien uten spesielle hendelser. Vinden kom
klokken elleve, annonsert av Bendik og blåste hele dagen og utover natten. Det fortsatte lørdag og vind
opp i liten kuling ble registrert under innseilinga til Funchal, Madeira. Vi kom i havn for 4 timer siden
og har gått en liten tur i byen. Her er det virkelig ryddig og pent, ett flott sted. Imorgen er planen å
få flytt båten fra ventebrygga til plass på flytebrygge samt leie en bil og se litt av hva Madeira har å
tilby!

Skriv en kommentar
Alle kommentarer
Bendik & Marita
Flotte bilder. Likte spesielt godt "ut på tur, aldri sur" - Madeira ser flott ut! Kanskje det er pensjonistene som sliper gatene så blanke og fine? Ha en fin biltur på Madeira i morgen og ta noen flotte bilder. Over og ut fra Krokstadelva!
19/11/1123:20
Sven Liang Jensen
Artig å følge med på turen så langt. De frekke apene har jeg bilde av, så dere må ikke være for lei dere for at guiden ikke ville stoppe ;). Håper dere får en fin tur over Atlanteren. Fortsatt god tur!
Mvh Sven
20/11/1111:34
Eva og Peter Anker på Futtus
Kjekkt at vi ble nevnt i reisebrevet rett etter at dere dro. Spennende å følge med dere på nettet. Vi har vært på Madeira og misunner dere oppholdet der. Det er en utrolig fin øy. Ønskere dere en fin tid på øya og riktig god tur videre!! Mvh oss på Futtus
20/11/1112:22
Øyvind Ødegård
Dere lager flotte reportasjer. Men Morten jeg har ikke hørt et ord om at du savner Drammen Havnevesen. Det å gå til en fast jobb cirka klokka 0800 hver "morra". Er det gamle livet helt fortrengt på bare en måned?
Beste hilsen
Øyvind
20/11/1121:27
Aina
Kjempe fine bilder! Koser meg like mye hver gang det er noe nytt og lese.. Kos dere på Madeira, men ja.. ser helst at dere er på Tenerife den 27;)