Etter en enkel vurdering av værmelding opp mot reiseplaner og havnekostnader på Capri - valgte vi å gjøre klar for avreise litt utpå dagen 14 oktober. Det skulle blåse rundt ca 15 til 20 knop, så det burde ikke by på de største utfordringene. Vindmåleren viste stort sett det samme, og kl. 12:20 skvatt vi ut i bølgene utenfor moloen. Med ferdig revet storseil og en liten del av fokken ute fikk vi god fart. Det viste seg ganske fort at det blåste litt mer enn meldt - opp mot 33 - 34 i kastene. Regnet som naturlig følger med slik frisk vind krydrer det hele... Etter et par timer ble vurderingen at dette ville bli en skikkelig husketur i flere døgn - og ikke det vi hadde tenkt oss. Den planlagte ruten hadde jo muligheter for stopp i hvertfall på de første 65 nautiske milene. Første stoppested var Ischia og havnen S. Angelo. Etter 2,5 times seiling kom i vi innefor moloen og der lå det en flytebrygge og ventet på oss. Ingen andre seilbåter i havnen - så det ble longside for oss - og det blåste fortsatt 25 knop. Havnen var stort sett fri for det meste, ikke strøm, ikke vann og ingen folk. Rolig kveld i båten - hvis vi velger og ikke tenke på flytebrygga som hiver på seg i bølgene. Vi fikk lurt oss til et internett og fikk en hyggelig melding fra Mads Christensenen / Frivind - med noe nye værfiler. Disse stemte helt på en prikk med vår opplevelse tidligere på dagen og vi vil bruke disse i planleggingen av neste etappe. Værmeldingen for lørdag var den samme - så vi sov lenge og tok det helt med ro... hele dagen. Alltids noe mekking.. forsøk for å finne det fordømte vannet på BB bad - og en kontinerlig jakt på internettet. I dag har vi fått tak i poteter og skal lage en spesial gryte à là coq au vin,med mye av de ingrediensene som skulle vært med. Vi har ennå ikke smakt på denne retten , men med flere desiliter av Saverios vin oppe i gryten - kan det ikke bli annet en bra. Siste værmelding fra vår egen "Teisen" ( Mads ) viser at en bør stikke avgårde mot Ponza i morgen tidlig (søndag 16 oktober ).

Søndag kl. 08:45 dro vi fra San Angelo - med kurd for Ponza. Etter 5 timer hadde vinden løyet så mye at motoren måtte brukes. 5,5 timer senere kom vinden igjen og vi seilte mot Sardinia / Bonifacio. Middagen ble selvfølgelig inntatt mens vi rullet i gamle dønninger for motor. Gårsdagens Coq au vin var en ny og yggelig opplevelse. Dagens spagetti rett skapte også ro rundt matbordet og alle spiser masse salat ( hver dag ) med masse løk.. for den holder seg lenge - og Ole Petter (pappan til "Teisen" ) mener det er veldig bra. Gjermund har ikke spist så mye løk før..
Vi seile gjennom hele natten med vind fra S-SE i varierende styrke fra 10 knop til maks 25 i kastene. Vinden døde ut og vi purret Volvoe'n igjen kl 14 på mandagen. Vi hadde kurs mot Porto Cervo og 2 delfiner passet på baugen vår litte grann. Mørkt ble det før vi ankom Porto Cervo, men el captitano Løver hadde meldt vår ankomst tidligere på dagen - og damen i telefonen hadde lovet å sende ut jolla for å veilede oss inn. Etter en liten samtale på kanal 09 med Salvatore som kun snakket Italiensk - så vi en jolle som forsvant ut i natten på jakt etter oss... vi lå foran pir C og ventet mens jolla forsvant i mørket. Etter 10 min vendte jolla tilbake... og vips der var vi på en slags bølgelengde - og fikk anvist plass. Porto Cervo var veldig stor og hadde flotte kaier, men sesongen var over og stort sett alt var stengt - bortsett fra en do og dusj. Vi vasket både oss selv og båt grundig før vi dro fra havnen kl 11.20 ( tirsdag 18 oktober ). Stille, skyfritt og shortsen ble ativert mens vi tøffet for motor opp mot Frankrike og Bonifacio. Fantastisk flott område - her kan man godt komme tilbake igjen. Innseilingen til Bonifacio er også en egen opplevelse - en åpning skjært ut av fjellet - gamle festningsverk på toppen og innerst en hyggelig liten by. Vel fortøyd kl.16:10 tok vi en øl - før det ble litt spasering i en svært trang og gammel bydel opp på toppen rundt det gamle festningsverket. Middagen er nå fortært på den nærmeste restauranten - og for noen av oss ble det blå skjell og kalv (som skal være veldig Korsikansk).
Morgendagen skal brukes til mere mekking. Tape fester i salingen og nok en gang lete etter den fordømte vannlekasjen på BB bad. SB halegatt løsnet under vårt landligge i San Angelo og må repareres - stort sett så blir det meste reparert underves av El Capitano som trenger litt og pusle med hele tiden. Dette er til stor fordel for resten av mannskapet som klarer å slappe av på andre måter. God natt