Vi har nå vært uten skikkelig internett forbindelse siden Reggio og derfor ingen løpende oppdateringer.

Lørdagen i Reggio gikk med til litt handling slik at vi var klare for vår neste strekning (hvor nå den måtte gå ). Saverio kom først med morgenmad - og så som avtalt kl. 16.00 for å ta oss med til det nærmeste lokale supermarkedet. I forkant hadde vi utvekslet røverhistorier med nabobåten "Stella Maris" av Kiel. De hadde hatt båten i 40 år år og seilt stort sett overalt med stålbåten på 10 m. De var ikke veldig positive til vår plan om seiling nord for karibien, men etter litt utveksling av teknisk detaljer endte det med at vi inviterte med på handletur med Saverio og vi ble videre bedt ombord i "Stella Maris" på en bischen wein und kaase. Saverio kom som avtalt og forlot oss på supermarkedet, bare for å reise bort på "kontoret" med bilen full av øl. Ferdig handlet holdt Bendik og Inge (Inga eller Ingeborg (orginalen))vakt mens jeg ruslet bort til Saverio's officina. Der var 50 bokser øl lastet i letthåndterlige kartonger.. og vi måtte ta en Grappa før vi hentet Bendik og Inge.

kl 19.00 punktlich gikk vi ombord i Stella Maris- veldig kompakt innredning hvor disse 2 voksne menneskene levde ( 76år ). Alt lå til rette for at alt kunne nåes fra det stedet du satt - og på elektronikk siden var dobbel og trippel eksemplarer av det meste. Vi lyttet til disse bereiste menneskene i mange timer og prøvde få med oss noen tips om havner og steder vi kanskje kom til.

Kl.22:20 kom Saverio for å kjøre meg til flyplassen for å hente Magnus som var på vei fra Mallorca. Stadige overaskelser med Saverio på tur... plutselig stoppet vi og skulle inn på en restaurant. Limonschella ble bestilt over disken som jeg høflig smakte på og drakk. Uten videre forlot vi dette stedet( uten å betale eller noe slikt ) og kjørte til flyplassen. Her var flyet til Magnus 45min forsinket og jeg ble introdusert for flyplassansatte og andre kamerater av Saverio mens vi ventet. Kafe regningen be selvfølglig betalt av Saverio...
Magnus kom og vi ble tatt trygt (italiensk versjon )tilbalke til havnen. Oppgjøret var som forventet og litt godt med tips for gode opplevelser førte til at Magnus og jeg bar mange flasker vin ombord.

Søndag startet flott - til tross for skremselsversjoner om vær både fra egne og naboens nedlastinger. Etter Saverios besøk nok en gang med ferske bakevarer - forlot vi havnen kl 10:40 med kurs nordover Messina Stredet. Vi heiste seil etter 1 time og vinden frisknet til...
Det regnet kraftig og loggen som tydeligvis stod bom fast - løsnet og vi hadde 34 knops vind i kastenene. Vinden endret retning og løyet så "Penta'n" ble startet og vi endte opp i Vibo Marina søndag kveld. Her stod det en kar og lyste mot oss slik at vi fikk en perfekt plass i en veldig strøken marina - og rimelig. Vi valgte og bli en 2 netter på denne plassen.
Litt mekking på båt i forhold til rulleseil som gikk litt tregt og vann som kom inn på BB side.

Tirsdag morgen dro vi fra marinaen Stella Del Sud - og etter bare 1/2 time så vi en hval som var på vår kurs. Litt senere hadde vi en stor skillpadde på vår side som tydeligvis sleit med brystsvømming (ingen bilder av denne krabaten, men det var ikke noe UBO). Det ble en rolig dag med mye motor nordover til Cetraro. En nesten helt ny havn - i et nesten forlatt sted... og bare 2-3 km unnå kunne vi få kjøpt noe mat... sa alt er bare velstand.

Onsdag setter vi kursen fra Cetraro mot Amalfi. Mye motor og noe seil når mulighetene byr seg - flott nattseilas med fullmåne og ankomst Amalfi når dagslyset kommer (dette var planlagt så vi måtte seile litt ekstra for ikke å komme for tidlig). Kun 2 timer var vi til kai i Amalfi(rett før alle turistene kom i båtlass) - men fikk en bitteliten smak på Amalfi med detsarkitektur... eller hva det nå heter når husene bygges opp på hverandre og inngangen er inne i en tunnel - uten å hete Knutsen og Ludvigsen. " Det var på Capri jeg så henne komme" - hvis hun var fra Japan...for de var helt klart i flertall. Capri Marina - er tydeligvis nære Napoli og styres av de mafia bestemte satsene - 2 x landeveisrøveri, men alternativet var å reise videre.
Vi har vært på toppen av Capri/ Capri som det heter sammen med alle de andre turistene - og kost oss med "ferdig mat". Hvis været er med oss stikker vi ut en kurs mot Bonefacio stredet i morgen

// Morten
Skriv en kommentar
Alle kommentarer
Anne Brandt
Kjenner sakte, men sikkert at misunnelsen tar tak i meg.... Her har det vært kuldegrader om natten nå, tenker litt på dere da ja..

God tur videre!!
14/10/1111:53
Skaken
Høres slitsomt ut med all denne konsumeringen av væske for ikke å bli dehydrert i varmen.
Gjermund; Når du er ute og går i tvilsomme og trange smug så bør du kaste noen blikk over skulderen. Så ikke helt trygge ut de som forfulgte deg der.
14/10/1114:46
Vigdis Margrethe
Så fine bilder dere legger ut, gøy å se hva dere opplever. Og noen morsomme kommentarer med gullkorn innimellom i teksten gjør det artig å lese også. :)
17/10/1123:07
Barbi Rylander
Hi There Gjermund, What a nice trip you are taking!! You look the same as I remember. I was about ten when you came to visit. I hope you have a safe and wonderful trip!!
18/10/1123:20
Sven Liang Jensen
Hei Morten og resten av mannskapet.
Høres ut som dere har fått en flott start på turen. Morsomt å følge med. Jeg var innom Hamworthy i går, og videreformidlet linken til turen deres til bla Monica (personal). Skal hilse så mye fra alle. Mvh Sven