Reykjavik og Brokey Yacht club skulle være vårt tilholdsted på Island noen dager. Her var både doss og dusj, og vaskemaskin og tørketrommel til fri avbenyttelse. Yacht klubben arrangerte regatta hver tirsdag, med vanligvis 10 til 12 båter på deltakerlista.
Her lå også den store seilbåten Scorpius, som vi hadde kalt på i Prins Christian sund. Det stemte at han faktisk hadde kommet fra Antarktisk.Riktignok med en liten avstikker innom i Karibien. Det var en russer som skulle sette rekord med å seile rundt Sydpolen og Nordpolen. Nå var det stopp her for litt reparasjon. En fransk ekspedisjonsbåt lå også her sammen med de lokale seilbåtene.
Vi ville få besøk av Ole Petter Christensen førstkommende onsdag for å være med hjemover. Ole Petter har seilt de fleste steder i Nord Atlanteren. Svalbard i nord til Trinidad i Karibien, men ikke vært på Island i seilbåt.
Vi tenkte vi skulle få gjort unna litt sightseeing før onsdag og været var veldig flott. Vi fikk tips fra islendinger om hva vi burde få sett og en liten spasertur i sentrum på søndagen gav oss en liten oversikt over utflukts mulighetene. Det virket som om leiebil kunne være løsningen for oss.

Mandag 6 august nok en runde i sentrum og vi fikk en liten leiebil på noen timers varsel. Etter en liten oppgradering havnet vi i en Artic Truck type Jimmy. Dagens rute var Tingvellir ( det eldste tinget på Island ) Geysir ( mye vann høyt til værs ) og Gullfoss (mye vann ned). På Island er det god veimerking og alle steder verdt å se er godt merket. Ikke noe inngangspenger og veldig god informasjon på alle stedene. På Tingvellir er det også en sprekk mellom 2 kontinentalplater som utvider seg med 2 cm pr år. Denne sprekken kan sees igjen flere steder på Island. Geysiren kastet vann 50-60 meter opp ca hvert 10 min. Vi skvatt ikke lite første gangen.
Siste stoppsted på dagens biltur var Gullfoss. En stor foss som skulle flytte mye vann. Landskapet frem mot denne fossen var helt flatt og vi skjønte ikke helt hvor denne store fossen kunne være. Vips så var den der med store buldrene vannmasser. Regnbuen i solskinn og våte ble de som tok seg en tur ut mot kanten. Herfra bar det hjemmover til Reykjavik. 8 timers biltur totalt før vi var tilbake i båten.
Været var helt strålende og den islandske naturen viste seg fra sin beste side. Et fasinerende landskap med grønne vidder og mosekledd stein. Noen steder damper det opp av bakken og Island har utnyttet dette til fulle med kraftverk.

Vi hadde denne "store" bilen i 2 dager. Gårsdagens runde tok litt lengre tid enn planlag, så dagens rundtur ble redusert litt. På vei over til Strandakirkja på sydsiden, stoppet vi ved noen boblende kilder. Her bobla det og luktet skikkelig svovel. Kort vei ned til skikkelig varme og et godt sted for de med flatulens. Strandkirkja lå nesten helt alene ut mot havet og skulle etter historien ha beskyttet sjømenn. Kirken holdes i stand ved hjelp av donasjoner. Herfra kjørte vi videre vestover mot Grindavik. Et lite lunch stopp tok vi oss tid til og noen av oss fikk "de beste pylsur i Grindavik" med alt på. Blàa Lonid eller Blue Lagoon ble neste badestopp. Restvarmen fra et kraftverk gir tusenvis av liter med varmt vann. Minimumstemperaturen var 35 grader og nærmest inntaket var det bare plass for de tøffeste. Badstuer og spa løsninger. Gjørme eller leire som skulle ha anti aldrene og helbredende effekt kunne smøres på i riklige mengder. Hvis ikke vi holder oss unge og friske etter dette - så vet ikke jeg. Flott og varmt var det- og det at det var en bar i bassenget .... Etter en del timer i vann bar det heimover.
2 dagers kjøretur på Island kunne lett utvides til flere uker. Her er det masse og se og oppleve. Hyggelige mennesker som snakker og forstår norsk eller engelsk.
På brygga i Brokey Yach Club lå det en liten rød stålbåt "Scary Mary". Akkurat passe for 1 person. Ombord var den britiske kunstneren Andrew Baldwin.Han hadde seilt opp hit fra Dover via Shetland. Han hadde en plan om å sette hjul på denne seilbåten og reise rundt på Island. Han var veldig positiv og hadde understellet nesten klart. Noen dager senere var han ikke fullt så positiv. Islandske myndigheter var ikke helt klare for å ha en rullende seilbåt på veien. Kom det en mulig kjøper ville båten lett kunne skifte eier. Vi ønsket han lykke til! www.shetnews.co.uk/news/5116-sailor-plans-driving-boat-round-iceland eller www.walkingboat.com for tidligere kunstprosjekter.

Onsdag 8 august kjørte jeg ut til Keflavik og hentet Ole Petter. SAS var i rute og Hans Majestet hadde vært ombord - riktig nok ikke på samme rad som Ole Petter. Jimmy ble levert tilbake til Avis med totalt "utseilt 630 km".
Vi bodde rett ved HARPA. Et ganske nytt stort kuturbygg med konsertsal og andre aktiviteter. 360 garders film om Island stod på programmet hver 1/2 time. Når de fikk løftet vekk tyskeren som satte seg på en av fremviserne , ble det skikkelig bra.
Vi startet også planlegging av neste etappe til Færøyene. Et lavtrykk var på vei og ville kanskje ødlegge litt våre tanker om å stopppe på Vestmannaeyjar. Egne vurderinger og med god innput fra Mads Christensen www.frivind.no - bestemte vi oss for å gå direkte mot Færøyene på torsdag. Siste kveld på Island ble både lokal mat og drikke. Hval, hai og puffin (alke) med lokalt drikke ble fortært før vi fortsatte noe ut på byen. Ikke det beste utgangspunktet for morgendagens seilas, men pytt pytt.

Torsdag 9 august kl 11.00 var vi avgårde. Fulle tanker med vann og diesel. Proviant og godt humør. Et waypoint litt lenger syd enn direkte var tipset fra Mads og vi passerte Vestmannaeyjar klokka 4 om morgenen. Opp av tåken kom de sydligste øyene og var et mektig skue. Været skiftet som forventet og etter 2,5 døgn ble det motorseiling for klare å nå Torshavn. 2 mil unna Torshavn ble vi kallt opp av La Vie som var på plass. De hadde sett oss dagen før på internettet og tenkte kanskskje vi var i nærheten. Vel mottatt i Torshavn var vi fortøyd søndag klokken 16.00. Overfarten hadde vært litt sånn - holde seg fast og sove , men ikke værre enn at vi fikk laget noe middag.

Torshavn er en lille plass. Dansk forstår de fleste og da klarer vi oss ganske godt. Havesjefens kom fort på plass og gav oss god informasjon. Turiskontoret var også virkelig bra. Litt sight seeing på Færøyene var jo på sin plass, men først litt mat ute sammen med Anita og Paul Gunnar fra La Vie. Et nydelig måltid til norske priser.
Mandagen ble det en lang spasertur før vi fant Avis. De har lagt en del nødvendige service bedrifter ganske langt unna sentrum . Færøyenes svar på vinmonopolet - Rusdrekkasøla - et godt navn, men plassert så langt unna at de mest slitne ikke orker å gå dit. Biltur rundt på Streymoy og Eysturoy var dagens plan. Vi startet i et tåkehav som ikke lovet godt. Litt lengre nord på øya forsvant tåken og solen kom for alle penga. Nok et landskap som vi ikke har sett tidligere. Høye grønnkledde fjell og dype fjorder. Vi kjørte rundt og hadde en liten stopp på Gjogv helt nord på Eysteroy. Langt mellom folk og ikke på langt nær så godt merket som på Island. Sauer og hester er det nok av. Magnus som ikke har hatt et godt forhold til hest er nå kamerat med flere Færøyske hester.
Tirsdag 14 august skulle vi tyne den siste mila ut av leiebilen og satte kursen mot Kirkjubø. Ruinen av Sankt Magnus domkirken skulle besøkes. Man mener denne er fra det 13 århundre. Et snøskred gjorde mye skade i 1772 og nå vernes det som er igjen. Bygningene i nærheten er fra 1100 tallet og tømmeret skal ha blitt fløtet fra Norge. Vi har ikke sett noe skog her ute ennå.
Været for den neste overfarten til Shetland, har så langt ikke vært i vår favør. Ole Petter reiste tilbake til Norge på onsdag og vi venter på bedre vær. Altså ikke kuling rett i mot.
Vi bruker ventetiden så godt vi kan med spaserturer og museumsbesøk. "Avsluttningsmiddag" med Anita og Paul Gunnar på Aarstova. Færøysk mat i gourmet klassen. Fisk for alle penga. En tur i Svimjihøllin måtte også på plass. Maks 1 time i hallen inkl omkledning.
Vi venter i tåka og har tenkt å prøve oss på Shetland overfarten lørdag. Mye rar vind og temperaturen denne sommeren har heller ikke vært som den pleier iflg noen innfødte.