3 januar til 7 januar - Barbados og Grenada.
De første dagene på nyåret ble brukt til å komme inn i lokal rytme.
1ste nyttårsdag var jo en søndag, så da gikk man altså glipp av en mulig fridag. Løsningen er selvfølgelig å ta fri mandagen også. Vi skulle ha litt småtteri i forskjellige butikker så da var det bare å vente til tirsdag. Folkene på Barbados er veldig vennlige og blide. Ikke noe tull med turistene som er hovednæringen på øya. Regn av og til og til dels i store mengder og de lokale hadde skikkelig store paraplyer som hold godt unna for regn og regn i vind.

2 januar ble Bendik, Magnus og Fredrik hyret inn som fortøyningshjelp om bord på SY Corky, som skulle videre mot St. Lucia. Dette tok sin tid med vannfylling og utsjekk og vi fryktet en lang prosess dagen etter. Vi hadde bestemt oss for å seile videre mot Grenada tirsdag 3 januar. Tone skulle videre med fly på kvelden 6. januar og dette vill gi henne litt tid på Grenada.

Tirsdag 3 juni var det liv og røre i Bridgetown igjen og vi fikk tak i en del av det vi trengte. Vi avtalte med Bridgetown Signal Station om vannfylling og vi fikk muligheten til å komme inn i Cruise havna etter MS KjempestorCruiseSkip hadde gått klokken 17.00. Vi var på plass kvart over fem, og en bil fra havnevesenet dukket opp. 4 mann + sjåfør og alle bidro. 1mann dro av lokket på kaia, 1 mann koblet til røret, 1 mann koblet på slangen vår og siste mann skrudde på vannet. Fort gjort når alle har faste oppgaver, men noe overbemannet i våre øyne. Gjermund gikk for å sjekke ut hos havnevesenet, toll og imigration. Vi fikk besøk av 2 mann fra den norske brønnbåten Grip Superior, som lå på andre siden av havnen. Denne båten skulle til Chile, men midt ute i Atlanteren hadde de fått motorstopp. De hadde drevet med strømmen og seilt med presenninger i 3,8 knop til de fikk slepebåt fra Trinidad. De hadde nå vært her en god stund og ventet på deler og folk som skulle hjelpe til. Fortsatt med godt mot og mente at hvis de var hjemme til 17 mai så var det bra.

3 Januar klokken 19.20 dro vi fra Bridgetown med kurs for Grenada. Vi hadde vind gjennom hele natten og dagen etter med kurs nord på Grenada. Vi hadde booket plass i syd på Prickley Bay Marina, så vi seile sydover langs en frodig, men steil kyststripe.

4 januar kl. 17.10 tøffet vi inn i Prickley Bay og ble loset på plass i marinaen.
I denne bukten ligger det mange båter på svai med forskjellige nasjonaliteter. Innerst i bukta er det mulig å få hjelp til det meste når det gjelder båt. Stor utstyrsbutikk, verft og seilmaker.

5 januar bestemte vi oss for å se litt mer av øya. Mange organiserte turer inn i regnskogen og til noen store fossefall. Vi bestemte oss for å ta en taxi til Grand Etang Lake and Forest centre. Taxier er det nok av her nede, og vi fikk tildelt Arnold Charles eller Crabby som han ble kalt. En miniatyr Saverio som fortalte om steder vi kjørte forbi, og stoppet på de riktige stedene. Vel fremme på utgangspunktet for gåturen inn til Seven Sisters Falls, ble vi alle utstyrt med vandrestaver (les kjepp) og med instruksjoner om hvor vi skulle gå. På veien innover møtte vi flere fargefulle typer, og en av dem tilbød seg å ta oss med til et annet fossefall som lå utenfor allfarvei. Vi slo til og smatt av fra den veldig sølete hoved stien inn i bushen. 3 bekker måtte forseres før vi kom frem til dette fossefallet. Her var det mildt sagt fuktig i luften og det krevdes litt akrobatiske øvelser for å komme helt opp. Derfra bar det ned igjen samme veien og videre til hovedattraksjonen som vi hadde betalt for å se. I forhold til våre norske fossefall blir det smått, men det var en fin kulp der med lite innbydende badevann som Magnus og Fredrik måtte prøve. For oss som ikke ferdes så mye i slik skog er det jo en del ny lyder og en annerledes skogstur. Tilbake mot bilen gjennom søla, og litt sko vask før vi kjørte tilbake. Totalt var vi ute og gikk i 1,5 time og heldigvis var det ingen cruise passasjerer der den dagen. På veien tilbake kjørte Crabby innom St Georgs som er hovedstaden på øya. Vi spurte vår gode sjåfør om han kunne anbefale noen restauranter for kvelden, gjerne med lokal mat som ikke var de dyreste. Han fikk tilbudet om å være med, men takket nei da han måtte spise hjemme med kona. Han kom som avtalt kl 19.00 og kjørte oss ned på stranden Grand Anse og en restaurant der. Ikke akkurat det vi trodde var lokale retter, men hyggelig, godt og billig. Vi avtalte henting av Tone dagen etter og sa god natt til Crabby.

Torsdag 6 januar var nok en rolig dag. Litt badeturer med gummibåten til den nærmeste stranden. Tone, Bendik, Magnus og Fredrik tok en tur inn til hovedstaden og returnerte uten å ha blitt veldig imponert over St Georgs.
Vår mann Crabby kom med lime fra egen hage tidlig på morgenen og hentet Tone som avtalt på ettermiddagen. Gjermund og jeg fikk tatt en titt i den lokale båtutstyrsbutikken og her var det mye flott.

Fredag kveld er live music evening i Prikley Bay marina. Steelband og et annet band hold det gående utover kvelden. Baren har happy hour hver kveld og gjestene er både seilere og lokale. Veldig fuktig klima her også. Tror de 2 yngste herrene her om bord forsvant litt videre etter at rytmene gav seg her.

Lørdagen ble en rolig dag for den yngre garde. Vi fikk satt inn sprayhood og bimini med impregnering så nå venter vi bare på regnet for å se om det er tett.

Meldinger underveis fra Tone på vei hjem ? ikke bare moro å vente i timevis på flyplasser, men alt går som det skal. Fridtjof og Fride er i farta andre veien og gav livstegn fra seg i Reykjavik.

Isle of Spice
Morten

Den store kåringen etter "Gjett Skjegget!"
Vi takker for alle deltagere i den store julekonkuransen. Vi merker at vi har lagt oss på riktig nivå da det var mange varierte svar. Noen (FREDRIK) ble kanskje litt skuffet over at hans mor bommet på skjegget hans, men sånn er livet. Det er en konkuranse og bare de beste med mest skjeggvett vinner. Heldigvis bommet ingen på Tone!

Riktige svar var 1.Gjermund, 2.Bendik, 3.Magnus, 4.Fredrik, 5.Tone og 6.Morten. Det gir to personer riktig svar, Aina og Frank Tore!!! Etter offisiell kron-og-mynt vant Frank Tore og kan innkassere premien når som helst!

(Aina får trøstepremie, romantisk middag med levende lys og barte-Franz (hvis barten ikke går av da :) )